Doelgroepen

In de praktijk is er een aanbod aanwezig op basis van specialisatie. 

Er is onderzoek en therapie voor: 

  • Oro-myofunctionele problematiek (OMFT)
  • Leerproblematiek (lezen, rekenen en schrijven) 
  • Hoorstoornissen
  • Articulatiemoeilijkheden: fonetische en fonologische stoornissen 
  • Taalproblematiek 

 

Naast het logopedische aanbod, biedt de praktijk ook de mogelijkheid tot TYP10. 


OMFT

Oro-myofunctionele therapie (OMFT) is een gestructureerde oefentherapie voor het herstellen van een verstoord evenwicht in het functioneren van de spieren in en rond de mond. Afwijkende mondgewoonten zoals duimen, vingerzuigen, speenzuigen, nagelbijten en mondademen kunnen het evenwicht tussen die spieren onderling verstoren. Dat veroorzaakt een afwijkende tongligging in rust, een afwijkende tongbeweging tijdens het slikken en het heeft in veel gevallen een negatief effect op de uitspraak (slappe, onduidelijke uitspraak, omissie [r], slissen en lispelen).

 

De vormgeving van de mond en de stand van tanden en kiezen worden voor een groot deel bepaald door de functie van de spieren in en om de mond. ‘Normaal gesproken’ is er een functioneel evenwicht tussen de werking van de verschillende spieren in en rond de mond. De kauwspieren, de tong, de lippen, de kinspieren etc., oefenen ieder functionele krachten uit op het gebit. Als bepaalde spieren of spiergroepen niet goed functioneren, heeft dit vrijwel altijd direct een gevolg voor de uitgroei van het oro-faciale skelet en dus ook op de vorm van het gebit en/of de kaken (functionele malocclusie). Door de afwijkende uitgroei van de kaken ontstaat er een gestoorde groei van de nasopharyngeale ruimte, met als mogelijk gevolg slaapstoornissen door een verstoorde ademhaling zoals hypopneu of apnoe.

 

Het tijdig starten met OMFT draagt bij aan het verkrijgen van een goed oro-faciaal evenwicht, waardoor de kaken en het gebit zich kunnen herstellen. Ook draagt OMFT bij aan het verkrijgen van een goede neusademhaling en dus gezondheid.

 

info van: https://omft.info/wat-is-omft/ 


Leerproblematiek

Dyslexie, dysorthografie, dyscalculie (lees-, schrijf- en rekenstoornissen) vinden hun oorsprong in tekorten in het taalvermogen van het kind. Het kind heeft dan problemen met het omzetten van de gesproken taal in geschreven taal (spellen). Maar ook het omzetten van schrijftaal naar spraak (lezen) verloopt moeilijk.

 

Dyslexie/dysorthografie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en/of vlot toepassen van lezen en/of spellen op woordniveau. Dyscalculie is een stoornis die wordt gekenmerkt door een hardnekkig probleem met het aanleren en vlot/accuraat oproepen en toepassen van reken- en wiskundevaardigheden.


Hoortraining

Hoortraining na implantatie van een cochleair implantaat (CI) gebeurt bij een logopedist. Dit kan via een Centrum voor Ambulante Revalidatie (CAR), maar ook bij een privépraktijk. Als logopedist-audioloog heb ik hiervoor de geschikte achtergrond. 

 

Gelijklopend met de fitting bij de audiologen in het ziekenhuis, kom je dus regelmatig langs op de praktijk. Tijdens hoortraining zal je trainen om te leren horen en spraak te verstaan met een CI. Moeilijke luistersituaties zoals spraak verstaan in lawaai, spraak verstaan bij digitale toepassingen,... worden geoefend. Ook spraakafzien kan worden aangebracht. We werken functioneel en op moeilijkheden die jij ondervindt. Op die manier bouwen we op en werken we naar (her)integratie in de horende maatschappij. 

 

Praktijk PREUS werkt samen met het CI centrum van AZ Groeninge. 


Articulatie

Fonetische stoornissen

Jonge kinderen leren stap voor stap alle klanken en het is dus normaal dat een kind op een bepaalde leeftijd nog spraakproblemen ondervindt.

Een kind heeft pas een articulatiestoornis als het achterop blijft in zijn spraakontwikkeling in vergelijking met leeftijdsgenootjes.

 

Vaak voorkomende fonetische articulatiestoornissen: 

  • Sigmatisme: problemen met de /s/ en de /z/. Dit wordt ook soms lispelen of slissen genoemd. 
  • Rhotasisme: problemen met de /r/. 
  • (multiple) interdentaliteit: verschillende klanken worden uitgesproken met de tong tussen de tanden. 
  • Wanneer kinderen een bepaalde klank niet kunnen uitspreken, gaan ze deze weglaten, omissie. De klank vervangen, substitutie of vervormen, distortie.

Fonologische stoornissen

Kinderen leren op jonge leeftijd de klanken herkennen en produceren door middel van imitatie. De klanken die ze al goed kunnen worden vlot geproduceerd, maar klanken die ze nog moeilijk vinden, vervangen ze door klanken die ze wel reeds goed beheersen hebben. Men noemt dit de vervangprocessen of fonologische processen.

 

Pas wanneer de fonologische processen nog aanwezig zijn op een leeftijd dat deze eigenlijk al verdwenen moeten zijn, spreken we van een fonologische stoornis. 

 


Taalproblematiek

Kinderen die moeite ervaren met het begrijpen en/of het uiten van de mondelinge taal hebben baat bij extra taalstimulatie en logopedische ondersteuning. Een mogelijke oorzaak hiervan kan een vertraagde taalontwikkeling zijn. Hierbij komt het taalniveau van het kind overeen met een taalniveau van een jonger kind. Deze achterstand kan ingehaald worden met behulp van logopedische therapie op maat. Er is sprake van een taalprobleem.

 

Wanneer de taalontwikkeling niet alleen vertraagd is, maar ook afwijkend blijft ten opzichte van leeftijdsgenoten kan gesproken worden van een taalontwikkelingsstoornis, TOS. 

In beide gevallen is samenwerking met ouders en school opnieuw belangrijk. 


TYP10

TYP 10 is een leuke en speelse typmethode, ontwikkeld vanuit een psychomotorisch en therapeutisch standpunt, om vlot tot blind typen te komen.

Dit is een handige vaardigheid die kan worden ingezet in de klas bij kinderen die moeite hebben met schrijfvaardigheid. Dit kan al dan niet in combinatie met voorleessoftware voor kinderen die moeite hebben met de leesvaardigheden. 

 

Als erkend TYP10 therapeut geef ik individuele lessenreeksen en lessenreeksen in groep van maximum vier personen. De lessenreeks bestaat steeds uit 10 lessen van één uur. Geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar.